آقاي ژنراتور
 
مطالبي درباره آقاي ژنراتور

نصب ژنراتور از خريد آن، كم اهميت‌تر نيست. براي به‌دست‌آوردن حداكثر ميزان بهره‌وري و بهينه‌سازيِ طول عمر ديزل ژنراتور، نياز به دانستن اصول و نكات نصب ژنراتور است. مثلا در صورت تراز نبودن محل قرارگيري ژنراتور، در ديزل ژنراتور ها، لرزش ايجاد شده و بدين صورت تاثير نامناسبي بر عملكرد دستگاه خواهد گذاشت و طول عمر آن هم كاهش خواهد يافت. راه‌اندازي و نصب ديزل ژنراتور بايد توسط افراد متخصص صورت بگيرد تا از بروز اشتباهات و مشكلات بعدي جلوگيري شود.

اشتباهاتي مثل برق‌گرفتگي از طريق ژنراتور، سوخته‌شدن دستگاه، آتش‌سوزي يا...، نتيجه غيراصولي طريقه نصب ژنراتور است. ما در اين مقاله قصد داريم شما را با نكات آموزش نصب ژنراتور ؛ مانند مكان نصب ژنراتور ، فونداسيون و ... آشنا كنيم.


نكات مهم در نصب ژنراتور

مكان نصب ژنراتور

محل نصب ژنراتور ديزلي شما كجاست؟ مي‌خواهيد در محوطه باز نصب كنيد يا داخل ساختمان؟ در موتورخانه يا پشت بام يا...؟ مكان قرارگيري ژنراتور ديزلي را بايد بر اساس كاري كه مي‌خواهيد انجام بدهيد، تعيين كنيد.

در طراحي مكان نصب ژنراتور ، بايد دقت كنيد كه انجام امور تعميرات و نگهداري ژنراتور در آن مكان آسان باشد. در هنگام نصب ژنراتور بايد دقت كنيد كه آلودگي و مواد خارجي، به سيستم‌هاي سوخت و سردكننده وارد نشود و همچنين مكان دستگاه بايد با توجه به الزامات تهويه هوا تعيين شود. براي استفاده از ديزل ژنراتور در مكان‌هاي ساحلي يا مرطوب، بايد از وسايل گرم‌كننده هوا استفاده شود.

در حين نصب ژنراتور قبل از اتصال لوله‌ها و شلنگ‌هاي تغذيه، آنها را به‌وسيله هواي فشرده تميز كنيد. عملكرد نادرست يكي از قطعات ژنراتور، باعث اختلال در عملكرد كل سيستم خواهد شد.

تنظيم صحيح و تعميرِ قطعات و تجهيزات پلمب، بايد توسط نمايندگي‌هاي مجاز انجام شود.

فونداسيون

در زمان نصب ژنراتور براي ترازكردن محل قرارگيري ژنراتور، بايد فونداسيون اجرا شود و لرزگيرهاي زيرِ شاسي را به كف فونداسيون بولت كرد. اين‌كار باعث كاهش لرزش موتور ديزلي مي‌شود (به‌وسيله قطعه‌اي بتوني لرزش موتور ژنراتور كنترل مي‌شود).

حتما توجه كنيد كه براي نصب ژنراتور ، فونداسيون بايد ۴۰ تا ۵۰ سانتي‌متر از موتور ديزلي وسيع‌تر و ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر از كف محل بلندتر باشد. برخي از ژنراتورها با توجه به وزن آنها و پخش مناسب نيروهاي ديناميكي، نياز به فونداسيون قوي و مستحكمي ندارند. تنها نياز است مكان قرارگيري آنها صاف و به نوعي فرش‌شده باشد كه گرد و خاك وارد موتور نشود.

فونداسيون بايد تحمل بارهاي ديناميكي ايجادشده در هنگام كار موتور ديزلي را داشته و پايدار باشد، تا از فرسودگي و تغيير شكل آن، كه باعث ايجاد لرزش و از دست‌دادن تراز موتور و ژنراتور مي‌شود جلوگيري كند.

فونداسيون در زمان ساخت، بايد محكم و خشك‌شده بوده و سطح آن كاملا صاف باشد.

در طراحي مكان استقرار، موارد زير را رعايت كنيد

در مراحل طراحي و نصب ژنراتور ، دقت كنيد خروجي اگزوز بايد به‌گونه‌اي قرار بگيرد كه دود اگزوز به داخل برنگردد.

براي جلوگيري از لرزش‌هاي خروجي اگزوزِ موتور و لوله اگزوز، از لرزه‌گير استفاده كنيد.

تا جاي ممكن، بايد سيستم لوله‌كشي اگزوز كوتاه و بدون پيچ‌وخم باشد تا در جريان دود اگزوز، مقاومتي وجود نداشته باشد.

قطر لوله اگزوز حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد بزرگ‌تر از دهانه توربوشارژر باشد.

در طي نصب ژنراتور براي جلوگيري از پخش دماي بالاي اگزوز، منبع و لوله اگزوز را با پشم سنگ يا روكش آلومينيوم يا ديگر مصالح مناسب عايق‌بندي كنيد. البته لازم است، با توجه به منبسط‌شدن لوله‌هاي فلزي در اثر دماي بالا،  يك مقدار خلاصي براي لوله‌ها پيش‌بيني كرده تا از واردشدن فشار بر تكيه‌گاه‌ها و موتور جلوگيري شود.

براي جلوگيري از ورود آب باران به داخل لوله اگزوز، از درپوش يا كلاهك براي انتهاي بيروني آن استفاده كنيد.

مسقف‌كردن مكان قرارگيري ديزل ژنراتور

يكي از نكات مهم نصب ژنراتور مسقف كردن مكان است. براي مسقف‌كردن محل ديزل ژنراتور، بايد به اقليم منطقه‌اي توجه كرده و از عايق‌هاي حرارتي و رطوبتي لازم استفاده كنيد. مسقف‌كردن ديزل ژنراتورها، براي افزايش طول عمر ژنراتور انجام شده تا از شرايط نامناسب محيطي دور باشند. مثلا اقداماتي نظير؛ پيش‌بيني آب‌رو براي هدايت و جمع‌آوري آب به زمين يا ساخت اتاقك مقاوم در برابر زلزله.

تهويه

گرماي ايجاد شده در ژنراتور، باعث آسيب به سيم‌پيچ‌ها و عايق‌هاي ژنراتور مي‌شود. براي جلوگيري از آسيب، بايد اين گرما به بيرون هدايت شود.

خنك‌كاري ژنراتور معمولا توسط هواي محيط، در دو مرحله انجام مي‌شود.

۱. هواي محيط به صورت شعاعي، از اطراف سيم‌پيچ‌ها توسط پره‌هاي روي محور ژنراتور عبور كرده و به بيرون هدايت مي‌شود.

۲. قسمت‌هايي از ديزل ژنراتور كه در مرحله اول، در معرض هواي پره‌ها قرار نگرفته بودند، خنك مي‌شوند.

بهترين شرايط نصب ژنراتور ، نصب در هواي آزاد است تا ژنراتور داغ نشده و از توان موتورش كم نشود. هواي آزاد را از پايين‌ترين ارتفاع ممكن به سمت رادياتور هدايت كنيد.

درصورتي‌كه در يك مكان، خروجي دود اگزوز و دودكش ساختمان مشترك باشد، يك فن بر انتهاي خروجي دود نصب كنيد، تا در صورت همزمان‌بودن عملكردها، فن فعال شده و دودِ دودكش را سريع‌تر خارج كند، تا از فشار اگزوز كه باعث گرم‌شدن موتور مي‌شود هم جلوگيري شود.

هواي مصرفي دستگاه​

يكي از نكات نصب ژنراتور ، اين است كه اپراتور همواره بايد دستگاه را تميز نگهداري كرده و هواي مصرفي دستگاه را چك كند. منظور چك‌كردن كثيفي و بازنبودن مسير هواي مصرفي دستگاه است كه باعث كاهش توان ژنراتور، استهلاك و خراب‌شدن توربوشارژر مي‌شود.

سيستم سوخت ژنراتور

در نصب ژنراتور برق ، توجه به سيستم سوخت بسيار مهم است. سوخت ديزل، محصولي خطرساز به حساب مي‌آيد و ذخيره يا انتقال آن بايد طبق اصول انجام شود. جنس لوله‌ها و تانك سوخت نبايد از آهن گالوانيزه يا مس باشد. تانك بايد ۳۵۵ ميلي‌متر از اگزوز فاصله داشته و سوخت هم سطح با شاسي دستگاه باشد. تانك سوخت بايد به اندازه ۸ ساعت شيفت كاري، سوخت مورد نياز را تامين كند. منبع سوخت، هر ۲۱ ماه، بايد تميز شده و آب و رسوبات آن تخليه شود. (حتما سيستم سوخت را در طول نصب ژنراتور جدي بگيريد.)

سيستم خنك‌ كننده ژنراتور

از ديگر نكات نصب ژنراتور ، توجه به سيستم خنك‌كننده آن است.

براي تعويض مايع خنك‌كننده، از نوعي كه توسط سازنده پرشده بود، استفاده كنيد. تركيب مايعات خنك‌كننده مختلف، باعث آسيب به موتور مي‌شود. همچنين تركيب ضد يخ، موتور را تا دماي ۵۲- درجه، در مقابل يخ‌زدگي و تشكيل رسوب محافظت مي‌كند.

روغن‌كاري

جدا از مسئله نصب ژنراتور بايد بدانيد كه پس از ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت ابتداييِ كاركرد موتور، روغن موتور و فيلتر روغن موتور بايد تعويض گردد.

توجه داشته باشيد فاصله تعويض روغن بهتر است از ۲۱ ماه بيشتر نشود. از روغن‌هاي معتبر و مورد تاييد، استفاده كنيد.

دستورالعمل‌هاي ايمني نصب ژنراتور :

از افراد متخصص و مجرب در زمينه نصب ژنراتور ، تعمير، نگهداري و راه‌اندازي آن استفاده كنيد. (انتخاب متخصص براساس قيمت نصب ژنراتور صورت مي‌گيرد)

۱. فضاي دستگاه ديزل ژنراتور جهت پيش‌بيني وقوع حوادثي مانند آتش‌سوزي، بايد داراي راه‌هاي خروجي اضطراري باشد، 

۲. در طول نصب ژنراتور در اطراف دستگاه، وسايل اطفاء حريق مناسب استفاده كنيد.

۳. از علائم خطر متناسب بر صفحات الكتريكي و سوختي استفاده كنيد.

۴. از وسايل ايمني مناسب مانند عينك‌هاي ايمني، دستكش، گوشي و كلاه ايمني براي تمام كاركنان استفاده شود.

۵. در زمان مسيردهي كابل‌ها، مخصوصا كابل‌هاي برق، موارد ايمني را رعايت كنيد، چراكه در صورت وقوع اتصال خطر آتش‌سوزي وجود دارد.

۶. در نصب ژنراتور ، لوله‌هاي خروجي به‌دليل دماي بالا بايد داراي عايق باشند.

۷. در اتاقك ديزل ژنراتور، از عدم‌چكه‌كردن روغن و سوخت، اطمينان حاصل كنيد.

۸. براي بلندكردن و جابه‌جايي ژنراتور، از جرثقيلي متناسب با وزن دستگاه و فاصله محل تخليه ژنراتور از جرثقيل، استفاده كنيد.

۹. در حين نصب ژنراتور از كشيدن سيگار در مجارورت تانك‌هاي سوخت اكيدا خودداري كنيد.

۱۰. قطعات مصرفي مثل فيلترها، كه در حين كاركرد تعويض مي‌شوند بايد دور ريخته شوند.

۱۱. در هنگام شستشوي موتور با آب پرفشار، هرگز آب را مستقيم روي سيستم الكتريكي نگيريد.

۱۲. در راه‌اندازي و نصب ژنراتور ، از باطري به عنوان كمك‌كننده و راه‌انداز دستگاه در مراحل اوليه استفاده مي‌شود. قبل از راه‌اندازي دستگاه، حتما توان باطري را بررسي و پربودن شارژ آن را چك كنيد.

 

نوشته شده در تاريخ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ توسط احمد اكرمي
نظرات (0)
[ ]
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | قدرت گرفته از : وبلاگدهی آریا  

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی